Dagens ridpass: Julspecialen

Idag hade vi en extra kurs med juniorspecialen med både ridning och lite teori efteråt, kul! Jag hade Lancelot som precis som de andra hästarna haft julvila i några dagar=pigg Lanc=roligt.

Vi red först fram och då var det fokus på ett ganska lugnt tempo, stora vägar och att hästarna bara ska jogga igång, vi skrittade endast på lång tygel och började sedan trava, lite senare lade vi in tempoväxlingar och så småningom galopp både på stora böjda spår och rakt spår. Vi red fram i cirka 20 minuter, och sedan var det skrittpaus medans Marianne förklarade övningen.

Vi jobbade med samma övningar som förra gången, skänkelvikning, tiometersvolt, öppna och sedan  så småningom öppna, volt, sluta. Sedan jobbade vi med skritt-galopp övergångar på volterna lite självständigt och på slutet gjorde vi lite enkla byten.

Jag är då sjukt nöjd men dagens ridpass, verkligen. i början var han lite småstel, men det kan ju bero på att han har vilat några dagar. Men när han väl var igång var han sååå fin. Jag är nöjd med mig själv också, kunde tänka på min sits och blev inte alls så trött och förvirrad som när vi rider på lördageftermiddagarna och jag har jobbat hela förmiddagen. Så det var riktigt roligt. Något jag verkligen måste tänka på är att kunna aktivera skritten i de enkla byterna, Lancelot blir lite övertaggad och börjar gärna takta, och då måste jag förkomma honom så att han inte gör det.

Men överlag väldigt nöjd :D

Bästa hästen<3


/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0